Torsdag d. 25. juli 2000

Som Lars Kaaber behager

TEATER: Shakespeares komedie "Som man behager" foregår i 1500-tallet i de franske Ardenner-skove. I GUTs version, der havde premiere fredag aften, er de smukke skove og slotte erstattet af New York i 20ernes forbudstid. Første verdenskrig med dens 13 millioner døde i skyttegravene lå endnu som en skygge over livet, der derfor blev levet fandenivoldsk på de restauranter, der turde servere whisky af uskyldigt udseende kaffekopper.


Lokaliteterne i instruktøren og manusforfatteren Lars Kaabers "Som man behager" er altså et værtshus i New York. Shakespeares adelsmænd, deres tjenere, hyrder og hyrdinder er her kyniske smågangstere, bodyguards, bartendere, servitricer og sangerinder, samt et par rigmandsdøtre på flugt fra de før omtalte gangstere. Men et altoverskyggende emne er i begge tilfælde kærlighed!
Man skal lige have fat i Shakespeares stykke for at få lidt styr på personerne, hvis altså ikke man vælger at se det hele med nye øjne. For Lars Kaaber har egentlig med vanlig fantasi skrevet et helt nyt stykke hvor han har lånt personerne fra Will og tillempet replikkerne, så de passer til det hårde miljø. Men skimmer man den oprindelige komedie bagefter, glædes man over, at meget af poesien er bibeholdt - for den trives jo selv hos servitricer og barduller, for slet ikke at tale om dem, der hænger ved bardisken og musikerne med hatten i nakken, der vel udgør hofmusikanterne! Shakespeares små fine sange er der ikke - de ville også passe dårligt - men croonede og henåndede sange om den formodede lykke ved at træffe den eneste ene står sig godt i helheden.

Hele dette slæng spilles af de unge skuespillere fra GUT, der udgør en fasttømret gruppe med enkelte, der stråler mere end andre. Martin Ammitsbøl, der spiller den forhutlede ræssonør Jack, der hænger ved baren, er helt glimrende mens Anna Panduro, Nadia Mostrup og Charlotte Bøjlèn, der holder til i baren (Shakespeares hyrdinder) er sjove og søde som de desillusionerede, men inderst inde romantiske piger. Som societypigen Rosalinde stråler Kira Li Chirholm igen med sin egen sødme, sikre spil og replikbehandling, som hun gjorde det i sidste års "Helligtrekongersaften". Igen i forklædning som ung mand og bedårende, da hun smider kasketten og kommer i pigetøj for endelig at kaste sig i armene på sin Orlando, der jo igennem hele stykket kun har længtes efter at møde hende igen. Denne smægtende unge mand spilles naturligvis af Morten Bo Koch, der også har både udseendet og scenevantheden, selv i plusfours og ternet skjorte med seler! Disse to er stykkets egentlige par - men både Shakespeare og Kaaber lader hele tre par møde hinanden før Rosalinde og Orlando erklærer sig. Deriblandt Rosalindes kusine, Celia, der spilles med overstadig charme af Lone Østergaard.
De ander forelskede mænd, bodyguards og gangstere agerede overdådigt morsomt. De var i flæng: Anders Kanberg, Jakob Holm, Morten Schelbech, Brian Scanni, Peter Falk og Mike Hyslop Graham.

Lars Kaaber har med sin trup igen skabt seværdigt teater i den gamle remise på Gilleleje Station. Bag scenen har der været dygtige folk til kostumer, koreografi, scenografi og alt det andet, når stykket går over scenen.


Orkestret med kapelmester og guitarist Rasmus Christensen som leder er en flot, meget velspillende gruppe og Rasmus Christensens kompositioner passede fint i stilen, der var både jazz og 'sjælere'.


Grethe Jørgensen.