Medrivende og morsom

Anmeldelse:

Medrivende og imponerende er musicalen "Vintereventyr". Ambitionerne er høje - og alle lever op til dem.


Af Simon Riedel


Det er så dygtigt hele vejen igennem i Shakespeares "Vintereventyr". Og det er medrivende fra starten, når Tiden (Anna Panduro) hurtigt får sat historien på skinner. Og musikken er i særklasse.

Kong Leontes, spillet dygtigt af Morten Bo Koch,er sygeligt jaloux på sin kone, dronning Hermione (Karoline Munksnæs). Og da Hermione er gravid, får det uhyggelige konsekvenser - den nyfødte datter droppes af på et ukendt sted og Hermione dør.
Leontes beder oraklet i Delfi afgøre, og han har ret i sine anklager. Da går det op for ham, at han har begået en uhyggelig fejltagelse.

Sara Grabow Jonsen spiller i starten en lille pattebarnsagtig dreng, Mamillius, så alle var flade af grin. Og så kan Sara altså bare synge - hun er i særklasse og det er ikke helt tilfældigt, at hun fik en hovedrolle i "Nattergalen".Denne musical sættes op på Folketeatret i september. Instruktøren Preben Harris valgte Sara lige for næsen af kendte skuespillere, og først bagefter fik han at vide, at hun er datter af Sebastian - som har skrevet Nattergalen. Så der er altså ingen nepotisme der.

Karoline Munksnæs gjorde også en fantastisk figur (og hun er forresten første-suppleant i Nattergalen) som Hermione. Begge sang sig ind i publikums hjerter.
Musikken er meget velkomponeret, og der er flere hits undervejs. For eksempel duetten, som man næsten kan synge bagefter. Rasmus Christensens musikalske referenceramme spænder vidt - dr er barbershop, techno og goe popsange.
Sidste år så flere tusinde mennesker musicalen Broder Rus, også af GUT - så denne musical må også trække fulde huse.