Vover alt - og kan
Litteraturhistorisk dobbeltmonolog mellem Byron og Shelley på Esrum Kloster
Af Marianne Due Jensen
Lord Byron, den engelske digter, som for et par hundrede år siden blev betragtet som romantikkens skikkelse i England, og forfatteren Mary Shelley, ophavskvinden til "Frankenstein" husker hver især tilbage på deres liv og den sommer, hvor deres skæbner krydsede hinanden.
Det er udgangspunktet for årets juleforestilling på Esrum Kloster "Byron - historien om en forbandelse".
Manuskriptforfatter Lars Kaaber, der også skrev monologen "Margrete I", har skabt forestillingen ved hjælp af dokumentarismen og filmgenrens krydsklipteknik. Stykkets to personer skiftes til at fortælle den samme historie, hvor teksten er hentet direkte fra personernes egen tekster eller kilderne omkring dem.
Forbandet sommer
Historien handler om den sommer, hvor Lord Byron var i eksil i Europa, fordi han havde haft et forhold til sin søster. Han får besøg af parret Percy og Mary Shelley og en aften beslutter Lord Byron, at de hver især skal lave en gyserhistorie. Det er kun den 19-årige Mary, der bliver færdig. Hun skriver historien om Frankenstein. Idyllen i kunstnerfællesskabet brister og de berømte digtere ender ironisk med en skæbne, som de selv har beskrevet i deres værker.
For der hvilede en forbandelse over os alle: hvert et ord vi skrev, blev sandt for os selv. Alt hvad vi skabte, kom tilbage, som uhyret i min fortælling, for at hjemsøge os og knuse vore drømme… og vore liv, siger Mary på et tidspunkt.
Talentkuvøse
For en ganske almindelig teatergænger kan de to skikkelser fra den engelske romantiks litteraturhistorie i begyndelsen af 1800-tallet umiddelbart virke ret fjerne, men på de to små adskilte scener i Abbedssalen på Esrum Kloster får Mary Shelley og Lord Byron liv. Det skyldes i høj grad de to markante skuespillere fra talentkuvøsen Teatergruppen GUT, som er udvalgt til rollerne. Kira Li Chirholm spiller Mary Shelley og Morten Bo Koch har rollen som Lord Byron.
"Byron" er et stykke, hvor handlingen ligger i teksten og ikke foregår på scenen., og det stiller store krav til skuespillerne, men både Kira Li Chirholm og Morten Bo Koch kan kunsten at fortælle en historie ved hjælp af stemme, krop og mimik. Morten Bo Koch har både en djævel og en lille dreng i sit ansigt, mens Kira Li Chirholm styrke ligger i beherskelsen af stemmen, der er lys og fin, når hun fortæller om kærlighed og poesi men dyb og dyster, når hun genfortæller Mary Shelley og Lord Byrons gyserhistorier.
Enkle effekter
Romantik og rædsler går hånd i hånd igennem hele fortællingen, og det understreges fint med enkle midler for eksempel i den næsten minimalistiske scenografi, Britt Jørgensens smukke kostumer, Tue Barfods effektfulde lyssætning, hvor røde og blå lamper understreger uhyggen og komponist Rasmus Christensens lille, fine melodi, der spilles under hele stykket. Inspirationen til musikken er blandt andet hentet fra en skotsk folkevise og Marschners opera "Vampyren".
"Lord Byrons berømmelse var måske det mærkeligste kapitel af Englands historie - en hel nation, der intet turde, havde forelsket sig hovedkulds i en, der vovede alt", siger Mary om englændernes blinde kærlighed til digteren der afprøvede alt fra druk til pædofili, incest og homoseksualitet.
På Esrum Kloster forelsker man sig også hovedkulds i de unge, dygtige teaterfolk, der vover alt - og som kan.