Pagnegaloppen!
Gamle og nye løjer i årets Studenter- og Tivolirevy
Revy
Kgl. Mayestaits Acteurs på Bispetorvet 3 (tlf.33321511): "Tivolissimo!" Spex/revy, instr. Lars Kaaber.
Tivolis grundlægger, Carstensen, der var så glad fro champagne, er blevet hovedperson i årets studenterrevy, som de håbefulde unge mennesker måske tænker sig udlånt til Pantomimeteatret, når sæsonen starter.
På journalistsprog hedder Tivoli uvægerligt 'Den gamle Have'. Jeg kan ligefrem mærke aggressionerne stige op i mig ved mindet om denne ubærlige kliché. Tivoli, Carstensen og 150 års jubilæet er i grunden herligt satirestof.
Det får kgl. Mayestaits Acteurs i Lars Kaabers festlige instruktion da også en hel del ud af. I København anno 1843 mødes ægteparret Carstensen, en affekteret elegantier og hans skælmske frue, med H.C. eller P.C. eller W.C. Lumbye, og der er sat vand over til både champagne - eller 'pagne', som Carstensen forkorter det - og til galop og proppen, der springer i øjet på fruen. Pierrot og Columbine ankommer fra Italien, og her er en Pierrot - Peter Aagard - som for alvor kan mime og danse.
Carstensens historie er nøje og unøjagtigt gengivet i den tids kostumer - og som levende tableauer til et lysbilledforedrag. Dette foredrag er nu ikke helt så morsomt i længden. Det forlænger første akt unødvendigt.
Efter pausen kommer er anderledes fart på karrussellen. Åh, det er alligevel skønt, at studenterne ikke helt har glemt nutiden. Tivoli er blevet den danske have, hvor både Brian og Yvonne og borgerskabets spidser kan slabbe a'. Poul og Lone er blevet marionetter, asyl rimer på tamyl, mens de afhørte i tamylsagen synger i bedste showstil: Det er ikke mit bord". Carstensen selv er blevet en dreven stand-up-comedian.
Dygtige folk på scenen og i orkestret sørger for at vi igen i år har en studenterrevy, der morer uden at provokere. det var i en fjern fortid, at studenterne var ude på den slags. Talentspejdere vil mest hæfte sig ved Peter Aagard og Nina Sepstrup, men faktisk er de allesammen gode - og i hvert fald søde at se og høre på.
BETTINA HELTBERG.